Facebook Twitter
  • pokaz specjalny ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • konkurs filmu fabularnego ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • wyróżnienie ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • najlepszy video-art ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • pokaz specjalny ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • wyróżnienie ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • pokaz specjalny ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • pokaz specjalny ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • pokaz specjalny ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • najlepszy film animowany ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • wyróżnienie ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • pokaz specjalny ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • wyróżnienie ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • konkurs filmu animowanego ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • najlepszy film fabularny ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • konkurs filmu fabularnego ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • gala finałowa ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • najlepszy film dokumentalny ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • gala finałowa ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • pokaz specjalny ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • pokaz specjalny ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • wyróżnienie ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • konkurs filmu dokumentalnego  ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • gala finałowa ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • wyróżnienie ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • wyróżnienie ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • pokaz specjalny ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • pokaz specjalny ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • pokaz specjalny ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • pokaz specjalny ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • ZOOM – ZBLIŻENIA 2017
  • pokaz specjalny ZOOM – ZBLIŻENIA 2017

NEWS

więcej »

KONKURS

GALERIA

zobacz całą galerię »

Facebook

Twitter

Visegrad Fund
Film jako pretekst do debaty o kryzysach
we współczesnym świecie

PROJEKCJE POZAKONKURSOWE 2018

Kino LOT, ul. Pocztowa 11, 58-500 Jelenia Góra

 

PONIEDZIAŁEK 19.02.2018

godz. 17:00

NIEMIŁOŚĆ

Rosja/ Francja/ Belgia/ Niemcy, 2017, 127 min., fabuła,

reżyseria: Andriej Zwiagincew;
scenariusz: Oleg Negin, Andriej Zwiagincew;
zdjęcia: Michaił Krichman; montaż: Anna Mass;
obsada: Marjana Spiwak, Aleksiej Rozin, Matwiej Nowikow

Obraz bezwzględnej walki między dążącymi  do rozstania małżonkami i rodziny, w której brakuje miłości. Borys i Żenia, typowi przedstawiciele klasy średniej mieszkający na przedmieściach Moskwy, mają się rozstać. po wielu latach małżeństwa. Mają już siebie serdecznie dosyć, więc biorą rozwód. Nie mogą znaleźć wspólnego języka, a ich kontakty ograniczają się do wybuchowych kłótni, w których wyliczają wzajemne urazy. Mają nowych partnerów, z którymi chcą jak najszybciej związać się na stałei rozpocząć nowy rozdział życia. Mają nadzieję, że nowe uniesienia przyniosą im spełnienie. Choć ciążą im doświadczenia z przeszłości, pozostają pełni wiary w przyszłość. Przeszkodą w ułożeniu życia od nowa może okazać się ich 12-letni, niechciany syn Alosza, praktycznie obca im osoba, którą z mściwością podrzucają sobie nawzajem jak kukiełkę.  Nie zwracają na niego uwagi, swój plan chcą zrealizować, nawet jeśli będzie to oznaczało porzucenie dziecka. „Niemiłość” Andreja Zwiagincewa to mocna, tajemnicza i przerażająca opowieść o duchowej katastrofie: dramat, którego forma ostentacyjnie przypomina policyjny thriller. Hipnotyzująca intensywność i nieznośna niejednoznaczność trzymają w napięciu do samego końca. Jest jak „Sceny z życia małżeńskiego” Bergmana  w erze mediów społecznościowych, gdzie kobieta już nie przebacza i nie błaga mężczyznę, który ją zdradził, o pozostanie w związku.

Nagrody: Najlepsze Europejskie Zdjęcia, Najlepsza Europejska Muzyka(Europejskie Nagrody Filmowe 2017);Nagroda Jury(Cnnes 2017); Nagroda Główna(London Film Festival,2017); Grand Prix(International Cinephile Society Awards, 2017); Najlepszy Film Międzynarodowy(Munich Film Festival,2017

Wydarzenie w ramach projektu: „Filmowy raj – tradycja, teraźniejszość i przyszłość regionu”

 

 

WTOREK 20.02.2018

godz. 16:30

7 DNI, 7 GRZECHÓW

Po projekcji - spotkanie z reżyserem filmu

Czechy, 7 dní hříchů 2012, 107 min., fabuła

reżyseria: Jiří Chlumský;
scenariusz: Josef Urban;
zdjęcia: Jan Ďuriš a Martin Šec;
montaż: Vasileios Skalenakis,
obsada: Ondřej Vetchý, Vica Kerekes, Jiří Schmitzer, Fedor Bondarchuk, Jarek Hylebrant, Anna Šišková, Attila Mokoš, Norbert Lichý, Igor Bareš

Ta historia wydarzyła się w okolicach miasta Sumperk w Jesionikach w maju 1945 roku. Zniknięcie Agnes, niemieckiej żony czeskiego leśniczego Jana Olsana jest mroczną tajemnicą. Ona jest jedyną osobą, która wie kto, i z jakiego powodu jej szuka. Olsan nie wie, że Agnes była świadkiem czegoś, co mogłoby mieć negatywny wpływ na pozycję niektórych mieszkańców wioski. Stała się niewygodnym świadkiem i postanowiła uciec. Ucieka przez głęboki las, a za nią podąża najsilniejszy człowiek z hrabstwa. O tej strasznej w skutkach sytuacji między Agnes i Janem dowiadujemy się tylko w górach podczas tej ciernistej podróży. .. To koniec wojny, czasy są złe, a Czesi wracają z głębi kraju na tereny graniczne. Tworzy się gwardia i nadchodzą żołnierze. Los łączy banitę Jana i jego niemieckiego szwagra Jurgena (Jarek Hylebrant), który właśnie wrócił ze wschodniej linii frontu. Obaj mężczyźni szukają dokładnie tej samej kobiety, którą jest Agnes.
Historia nie koncentruje się na tym, kto jest Niemcem, a kto jest Czechem, tylko opowiada historię ludzi i ich postawy w sytuacjach krytycznych, które można było rozwiązać na wiele różnych sposobów.

Wydarzenie w ramach projektu: „Filmowy raj – tradycja, teraźniejszość i przyszłość regionu”

 

godz. 19:30

W UŁAMKU SEKUNDY

POKAZ PRZEDPREMIEROWY

 

Niemcy/ Francja; 2017; 106 min.; fabuła;

reżyseria: Fatih Akin;
scenariusz: Fatih Akin, Hark Bohm;
zdjęcia:Rainer Klausmann; montaż: Andrew Bird;
obsada: Diane Kruger, Denis Moschitto, Johannes Krisch, Samia Chancrin, Uman Acar

W ułamku sekundy życie Katji eksploduje i rozpada się bezpowrotnie, gdy jej mąż i kilkuletni synek giną w zamachu bombowym. Przyjaciele i rodzina próbują podtrzymać kobietę na duchu i zapewniają, że sprawcom zostanie wymierzona sprawiedliwość. Jednak z czasem, gdy policja zaczyna podejrzewać o udział w zamachu dwoje młodych neonazistów, w Katji narasta potrzeba osobistej zemsty na ludziach, którzy odebrali jej tych, których kochała.

Krytycy filmowi podkreślają precyzję, z jaką została zrealizowana filmowa opowieść. Zgodni są również co do tego, że emocjonalne napięcie i wiarygodność thriller zawdzięcza kreacji odtwórczyni głównej roli. Gra Diane Kruger budzi podziw. Reżyserskie mistrzostwo, doskonałe aktorstwo i wysoki poziom realizacji (zdjęcia, montaż) złożyło się na film wciągający i niezwykle poruszający.

Nagrody: Złoty Glob za Najlepszy film zagraniczny; Złota Palma dla Najlepszej aktorki – Diane Kruger (Cannes 2017); Critics Choice– Nagroda Dziennikarzy Amerykańskich za Najlepszy film zagraniczny (2018); Srebrna Kamera -  Rainer Klausmann (Manaki Brothers – Międzynarodowy Festiwal Operatorów Filmowych 2018)

Wydarzenie w ramach sekcji: Film jako pretekst do debaty o kryzysach we współczesnym świecie

 

 

ŚRODA 21.02.2018

godz. 16:00

NA CHWILĘ TU JESTEM I TYLKO NA CHWILĘ…

Unikatowy film zrealizowany w konwencji kina niemego, który zatytułowaliśmy cytatem z wiersza „Urodziny” Wisławy Szymborskiej w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka. Powstał z fragmentów niemieckich, polskich i czeskich filmów archiwalnych, które realizowane były po obu stronach obecnej, polsko – czeskiej granicy. Znane miejsca, wybitni ludzie, turystyka i rekreacja, rozrywki, codzienne życie…. Najstarsze zdjęcia pochodzą z początku XX wieku (lata 1918-1937). Druga część filmu to lata powojenne (40., 50. i 60.). Materiały uzyskaliśmy dzięki życzliwości Jeleniogórskiego Centrum Kultury oraz Archiwum Państwowego w Czechach, Oddział w Semily. Do realizacji wykorzystaliśmy fragmenty następujących filmów: „První president Československé Republiky T. G. Masaryk návštěvou v Semilech dne 17. září 1922” (Bratří Deglové, Praha); „Riegrův kraj – Semily” (ELEKTA – JOURNAL, PRAHA); „Kraásy Českého ráje” (Krátký film Praha); „Jelenia Góra lat 40-tych (real. Wiktor Werc); „Jeleniogórskie tramwaje” (autor nieznany); „Wieczorem w Jeleniej Górze (real. L. Jankowski); „Uroczyste otwarcie Liceum Pedagogicznego i Szkoły Ćwiczeń nr 12 w Jeleniej Górze” (real. Grzegorz Pakulski); Schlesien wie es war... (POLAR Film & Medien GmbH)


Muzykę do filmu opracował i zagra na żywo Zespół kameralny Struna K w składzie:

Ewa Antosik – skrzypce, Eliza Kucharska – skrzypce, Bożena Wasiucionek – altówka, Małgorzata Golian – wiolonczela, Krzysztof Kucharski – kontrabas.

Zespół Kameralny STRUNA K tworzy grupa klasycznych instrumentalistów, której trzon stanowią muzycy związani na codzień z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Dolnośląskiej. Specjalnością zespołu są wykonania utworów kameralnych wielkich klasyków oraz kompozytorów współczesnych. Muzycy często sięgają po dzieła mniej znane i rzadko wykonywane.

Wydarzenie w ramach projektu: „Filmowy raj – tradycja, teraźniejszość i przyszłość regionu”

 

godz. 17:15

ŚLICZNA JESTEŚ LALECZKO

Po projekcji – spotkanie z Aleksandra Kubiak, Elżbieta Lisowska-Kopeć

Polska, 2016, 40 min., videoperformans-dokument

reżyseria: Aleksandra Kubiak;
zdjęcia: Krzysztof Gawałkiewicz;
montaż: Krzysztof Gawałkiewicz, Aleksandra Kubiak;
występują: Aleksandra Kubiak, Elżbieta Lisowska-Kopeć

To film bardzo osobisty, wynikający z przeżyć Aleksandry Kubiak związanych z tragiczną śmiercią jej matki Małgorzaty. Artystka łączy tu wideoperformans z filmem dokumentalnym. W efekcie jesteśmy świadkami czterech spotkań Aleksandry Kubiak z aktorką Elżbietą Lisowską-Kopeć, która na jeden dzień ma wcielić się w rolę matki artystki — rozmów obu kobiet, przygotowywania się do roli i wreszcie wspólnego działania.  Mimo że realizacja odbywała się według przygotowanego zarysu scenariusza, artystka nie ujawniła wcześniej ekipie rzeczy najważniejszej — przyczyny śmierci matki. Dzięki temu dynamikę poszczególnych scen wyznacza to, co dzieje się między bohaterkami.

Śliczna jesteś Laleczko Aleksandra Kubiak poddaje się procesowi autoterapii. Przeżyta tragedia, trauma, głęboko skrywana prawda, wstyd, emocje i tęsknota za matką zostają ujawnione. Jednak nie ma tu ekshibicjonizmu — celem obnażenia jest przepracowanie własnych lęków i w efekcie uzdrowienie. Widz wkracza w sytuację intymną, zaś autorka, wychodząc od bolesnych doświadczeń (a tym samym rzeczywistości), prowadzi nas do fikcji mającej moc katartyczną. Osobisty wymiar filmu Kubiak i jej odwaga są poruszające. Lecz co ważne, artystka wyciąga widza z bezpiecznej pozycji obserwatora i zmusza do zastanowienia się także nad swoimi emocjami. Dlatego Śliczna jesteś Laleczko może mieć siłę terapeutyczną, wskazując na pozytywny wymiar stawiania czoła własnym lękom.

Wydarzenie w ramach projektu: „Filmowy raj – tradycja, teraźniejszość i przyszłość regionu”

 

 

godz. 19:00

POMIĘDZY SŁOWAMI

Po projekcji spotkanie z Andrzejem Chyrą i Jakubem Gierszałem.

Polska, Niemcy, 81 min.; fabuła;

scenariusz, reżyseria: Urszula Antoniak;
zdjęcia: Lennert Hillege,
obsada: Jakub Gierszał, Andrzej Chyra, Christian Löber, Justyna Wasilewska

28-letni Michael tak naprawdę ma na imię Michał, ale trudno się tego domyślić. Na pierwszy rzut oka chłopak wygląda jak rasowy Niemiec. Blond włosy, niebieskie oczy, blada skóra nie wyróżniają go z tłumu. Kiedy staje obok przyjaciela Frantza, z którym razem pracują w kancelarii prawniczej, trudno nawet podejrzewać, że dzielą ich pochodzenie i kraj dorastania. Oto człowiek, któremu się udało. Imigrancka przeszłość Michaela w niczym mu nie przeszkadza. Chłopak doskonale się zasymilował. Nie ma w nim tęsknoty za krajem ani łączących go z ojczyzną więzi. Poza jedną - 55-letnim ojcem, który niespodziewanie zjawia się w życiu chłopaka. Michael ponownie staje się Michałkiem, co zmusi go do zadania sobie pytań o swoją tożsamość i przynależność. Czy bliżej mu do Frantza, czy do Afrykańczyków, którzy samym tylko kolorem skóry zdradzają się z tego, że są napływowi? Najbardziej osobisty film Urszuli Antoniak, która od 25 lat mieszka w Holandii, dotyka jednego z najbardziej palących problemów współczesności, zgłębiając jego humanistyczny aspekt, bez ideologii, bez politycznych deklaracji i bez stereotypów.

Nagrody: nagroda za zdjęcia- Lennert Hillege, nagroda za dźwięk - Mirosław Makowski, Jan Scherman i Maciej Pawłowski;  Złoty Kangur – nagroda dla Jakuba Gierszała  (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, 2017); nagroda jury ekumenicznego (Warszawski Festiwal Filmowy, 2017);  Angela Award za najlepszą współpracę operatora i reżysera (Kilkenny Subtitle Festival, 2017)

 

Wydarzenie w ramach sekcji: Film jako pretekst do debaty o kryzysach we współczesnym świecie

 

 

CZWARTEK 22.02.2018

godz. 17:00

PTAKI ŚPIEWAJĄ W KIGALI

Po projekcji spotkanie z Joanną Kos-Krauze

Polska, 2017, 113 min.; fabuła;

reżyseria i scenariusz: Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze;
zdjęcia: Krzysztof Ptak, Józefina Gocman, Wojciech Staroń;
montaż: Katarzyna Leśniak,
obsada: Jowita Budnik, Eliane Umuhire, Witold Wieliński, Ciza Remy Muhirwa, Herve Kimenyi Rutaremara, Didacienne Nibagwire, Anna Ilczuk

Jest rok 1994. Po tym, jak w Kigali zestrzelono samolot prezydenta Rwandy, trwają rozruchy między plemionami Tutsi i Hutu. W ciągu trwających 100 dni czystek z rąk ekstremistów ginie około miliona ludzi. Pochodząca z plemienia Tutsi Claudine Mugambira jest córką cenionego rwandyjskiego ornitologa. Po masakrze, w której ginie ojciec Claudine, polska ornitolog Anna Keller, która przez lata prowadziła w Afryce badania na sępach, pomaga jej uciec do Polski. Anna blisko współpracowała z ojcem Claudine, była świadkiem jego brutalnej śmierci i bezpośrednio doświadczyła nagiej, bezwzględnej przemocy, która teraz, po jej powrocie do kraju, ożywa wciąż na nowo w urwanych przebłyskach pamięci. Terror, którego doświadczyła, sprawia, że Anna czuje trudność w zaakceptowaniu spokojnego, powolnego i obojętnego wobec wydarzeń w Afryce trybu życia w Polsce. Jednocześnie jednak odczuwa potrzebę radykalnego odwrócenia się, ucieczki od afrykańskich przeżyć, co obecność Claudine czyni niemożliwym do osiągnięcia. Obie kobiety, głęboko pogrążone w cierpieniu, przechodzą powolny i przejmujący proces stopniowego powrotu do zdrowia i odbudowy codziennego życia.

Nagrody: nagroda FIRST LOOK dla polskiego filmu w fazie postprodukcji (MFF w Locarno 2016) ;  nagrody za najlepsze role żeńskie dla Jowity Budnik i Eliane Umuhire (52. MFF Karlowe Wary 2017 oraz 42. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 2017) ; nagroda Srebrne Lwy dla najlepszego filmu (42. FPFF w Gdyni 2017).

 

Wydarzenie  w ramach sekcji: Film jako pretekst do debaty o kryzysach we współczesnym świecie

 

 

godz. 20:00

PO TAMTEJ STRONIE

Finlandia / Niemcy; Toivon tuolla puolen; 2017; 100 min.;fabuła;

reżyseria i scenariusz: Aki Karuismäki;
zdjęcia: Timo Salminen
montaż: Samu Heikkila;
obsada: Sherwan Haji, Sakari Kuosmanen, Ilkka Koivula, Janne Hyytiainen, Nuppu Koivu, Kaija Pakarinen

Czarna komedia w reżyserii kultowego fińskiego reżysera Akiego Kaurismäkiego („Leningrad Cowboys”, „Człowiek bez przeszłości”). Mistrzowski film, w którym może się przejrzeć (i pośmiać z siebie) współczesna Europa. Po sukcesie zrealizowanego we Francji „Człowieka z Hawru”, pełnego nawiązań do tamtejszego kina lat trzydziestych i czterdziestych, fiński mistrz postanowił wrócić do ojczyzny. Film opowiada historię mieszkańca Helsinek, który postanawia odmienić swoje życie i otworzyć restaurację. Pewnego dnia Wikstrom przypadkiem natyka się na uciekiniera z Syrii – Khaleda. Choć znajomość między mężczyznami zaczyna się niefortunnie, bohaterowie szybko nawiązują głęboką więź, która zostanie wystawiona na wiele ciężkich prob. Czy tylko w bajce ich nieoczekiwane spotkanie byłoby początkiem pięknej przyjaźni?

W najnowszym filmie Kaurismäki nie pozostaje głuchy na echa wzbierającej na całym świecie fali ksenofobii i nacjonalizmu (w jednej ze scen Khaled opowiada o tym, jak w drodze do Finlandii został pobity przez skinheadow w Gdańsku). Fiński reżyser swoim zwyczajem potrafi jednak przebić się przez warstwę smutku, by zaoferować widzom porcję niełatwego optymizmu i zaraźliwego poczucia humoru.

Nagrody: Srebrny Niedźwiedź dla Najlepszego Reżysera (Berlinale 2017)

Wydarzenie  w ramach sekcji: Film jako pretekst do debaty o kryzysach we współczesnym świecie

 

 

PIĄTEK 23.02.2018

godz. 16:30

WSPOMNIENIE LATA

Po projekcji spotkanie z Urszulą Grabowską

Polska/ Poland, 2016, 100 min. fabuła/ feature film

scenariusz, reżyseria: Adam Guziński;
zdjęcia: Adam Sikora;
montaż: Maciej Pawliński;
obsada: Max Jastrzębski, Urszula Grabowska, Robert Więckiewicz, Elżbieta Romanowska, Joanna Niemirska, Jakub Lustyk, Paulina Angielczyk

Koniec lat 70-tych. Małe miasteczko. Lato. 13 letni Piotrek jest silnie związany z matką. Pod nieobecność ojca, matka zaczyna znikać wieczorami. Ich jasna i prosta relacja zaczyna się komplikować. Uwikłany w sprawy dorosłych czuje się coraz bardziej zagubiony i samotny. W wakacyjnym świecie rówieśników doświadcza pierwszych zauroczeń i rozczarowań. Po powrocie ojca musi skonfrontować się z niewygodną prawdą. Okazuje się, że jest to najważniejsze lato w życiu chłopca. Doświadczenie pierwszej miłości, przyjaźni, rozdarcia i straty rzutują na dalsze życie chłopca. Czy poradzi sobie w dorosłym życiu? Czy stanie po stronie matki? Czy będzie lojalny wobec ojca? Jak to trudne i bolesne doświadczenie odciśnie się na jego relacji z matką? 

Nagrody: Kryształowe Jabłko" dla najlepszego debiutu polskiego za "delikatne i pełne humanistycznej wrażliwości ukazanie dojrzewania nastolatka i dramatu jego matki, rozdartej między rodzinnym obowiązkiem a kobiecą namiętnością oraz za wierne osadzenie ich historii w atroficznych realiach gierkowskiego PRL-u." (Forum Kina Europejskiego "Cinergia", Łódź 2016); Nagroda "Rising Star" dla najlepszego aktorskiego debiutu w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych (Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego "Off Camera", Kraków 2017)

 

Wydarzenie w ramach projektu: „Filmowy raj – tradycja, teraźniejszość i przyszłość regionu”

 

 

godz. 19:15

AFONIA I PSZCZOŁY

Po projekcji spotkanie z Grażyną Błęcką- Kolską

Polska, 2009, fabuła, 110 min.;

scenariusz i reżyseria: Jan Jakub kolski;

zdjęcia: Krzysztof Ptak; montaż: Witold Chomiński;
obsada: Grażyna Błęcka-Kolska, Mariusz Saniternik, Andriey Bilanov, Zofia Zoń, Krzysztof Adamczyk, Wojciech Solarz.

Opowieść o nieoczekiwanej miłości i niepohamowanej sile uczuć. Afonia mieszka wraz z chorym mężem, legendarnym mistrzem zapasów. Afonia ma jedną wielką pasję, jaką jest filmowanie. Prawie w ogóle nie rozstaje się z nakręcaną ręcznie kamerą rejestrując wszystko, co wydaje jej się interesujące. Jednak każdy jej dzień wygląda podobnie, jest pogodzona ze swoim losem i nie oczekuje już od życia zbyt wiele. I wtedy niespodziewanie pojawia się On. Afonia początkowo podchodzi do nieznajomego z dystansem, wkrótce jednak staje się on kolejnym obiektem jej pasji filmowej... i życiowej. Wywiązuje się między nimi pełen namiętności romans, który burzy jej poukładany świat i stawia przed nieoczekiwanymi wyborami. Okazuje się, że tajemniczy przybysz jest również mistrzem zapasów. Przybył do domu Afonii, by poznać tajemnicę jej męża, ale niespodziewanie spotkał miłość... Któregoś dnia mężczyzna znika bez słowa.

Większość scen do filmu nakręcono w Kotlinie Kłodzkiej, m.in. w Kłodzku, Żelaźnie, Ścinawce Średniej, Trzebieszowicach, Ołdrzychowicach Kłodzkichi Sulisławicach. 

Nagrody: Nagroda za główną rolę kobiecą – Grażyna Błęcka-Kolska  (Międzynarodowe Forum Filmowe "Złoty Rycerz”, Moskwa 2010)

 

Wydarzenie w ramach projektu: „Filmowy raj – tradycja, teraźniejszość i przyszłość regionu”.

 

 

 

SOBOTA 24.02.2018

godz. 11:00

KOBIETA Z LODU

Czechy, Bába z ledu, 2017; 106 min;

reżyseria i scenariusz: Bohdan Sláma;
zdjęcia: Diviš Marek; montaż: Jan Daňhel;
obsada: Zuzana Krónerová, Pavel Nový, Daniel Vízek, Václav Neuzil, Tatiana Vilhelmová, Petra Spalková, Marek Daniel

Błyskotliwa i oryginalna komedia romantyczna z życia ludzkich morsów. Po śmierci męża Hana mieszka samotnie w rodzinnym domu. Jej dwaj dorośli już synowie odwiedzają ją wraz ze swoimi żonami i dziećmi, ale te wizyty na ogół kończą się kłótniami, więc atmosfera w rodzinie jest nienajlepsza. Kiedy Hana spotyka Bronę, twardego mężczyznę uzależnionego od pływania w morzu zimą, przed kobietą otwiera się nagle zupełnie nowy świat. Brona przyjmuje Hanę do swojego zespołu morsów, a ona stopniowo uczy się pokonać strach przed lodowatą wodą. Przede wszystkim jednak na nowo uczy się kochać...Po raz pierwszy bohaterami filmu Slámy są ludzie starsi, a Kronerová i Nový odpłacają się twórcy rewelacyjnymi kreacjami, które wymagają od nich zaangażowania zarówno swoich dusz, jak i ciał.

Nagrody: nagroda Jury za najlepszy scenariusz (Międzynarodowy Festiwal Filmowy Tribeca, 2017); najlepsza aktorka -  Zuzana Krónerova (Międzynarodowy Festiwal Filmowy na Sachalinie, 2017).

Wydarzenie w ramach projektu: „Filmowy raj – tradycja, teraźniejszość i przyszłość regionu”.

 

 

godz. 13:00

CZŁOWIEK Z MAGICZNYM PUDEŁKIEM

Po projekcji spotkanie z Bodo Koxem

Polska; 2017, 108 min.;

scenariusz i reżyseria: Bodo Kox ;
zdjęcia:Arkadiusz Tomiak Psc, Dominik Danilczyk ;
montaż:Milenia Fiedler ;
obsada: Olga Bołądź, Piotr Polak, Sebastian Stankiewicz, Helena Norowicz, Wojciech Zielinski, Bartlomiej Firlet, Jakub Kamienski, Bartosz Cao, Agata Buzek, Arkadiusz Jakubik

Niezwykła historia miłości potrafiącej pokonać wszelkie granice czasoprzestrzeni. Scenariusz „Człowieka z magicznym pudełkiem” otrzymał specjalne wyróżnienie w prestiżowym konkursie ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego w Cannes. Warszawa, rok 2030. Wydawać by się mogło, że dla Adama (Piotr Polak) lepsze jutro było… wczoraj. Dotknięty zanikiem pamięci bohater musi zacząć wszystko od nowa. Przeprowadza się i rozpoczyna pracę w potężnej korporacji. Poznaje w niej atrakcyjną Gorię (Olga Bołądź), którą jest totalnie oczarowany. Początkowo dziewczyna opiera się jego zalotom, uparcie twierdząc, że nie jest w jej typie. Gdy jednak romans nabiera rumieńców, chłopak dokonuje niebywałego odkrycia. W swoim nowym mieszkaniu znajduje stare radio, które nadaje audycje z lat 50. Okazuje się, że odbiornik emituje również fale umożliwiające teleportację. Podczas jednej z podróży Adam „utyka” w 1952 roku. Zaniepokojona nieobecnością ukochanego Goria podejmuje się fascynującej, ale i niebezpiecznej misji sprowadzenia go z powrotem.Film prezentowany był na 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, na 33. Warszawskim Festiwalu Filmowym oraz na 22. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Busan.

 

Wydarzenie w ramach projektu: „Filmowy raj – tradycja, teraźniejszość i przyszłość regionu”.

 

 

 

godz. 16:00

DUSZA I CIAŁO

Węgry, A Testről és Lélekről,  2017, 116 min;

scenariusz i reżyseria: Ildikó Enyedi;
zdjęcia: Máté Herbai;
montaż: Károly Szalai,
obsada: Morcsányi Géza, Alexandra Borbély, Zoltán Schneider, Ervin Nagy, Tamás Jordán, Zsuzsa Járó, Réka Tenki, Júlia Nyakó, Itala Békés

Bardzo oryginalna historia miłosna, którzy śnią ten sam sen. Urzeka subtelnością, humorem i niezwykłym podejściem do tematu alienacji.Mária (Alexandra Borbély) zaczyna pracę jako kontroler jakości w rzeźni w Budapeszcie. Jest młodądziewczyną, obdarzoną genialną pamięcią, skrytą i bardzo zamkniętą w sobie. Unika kontaktu z ludźmi i żyje tak, jak wykonuje swoją pracę: z absurdalną, chirurgiczną dokładnością, bez miejsca na błędy czy emocje.Z rosnącą fascynacją obserwuje ją Endre (Morcsányi Géza), dyrektor finansowy firmy. Dwoje bohaterów łączy uczucie, którego nie potrafią wyrazić w świecie rzeczywistym. Uda im się to dopiero w snach, gdzie spotkają się pod postaciami łani i jelenia. Film o lękach i zahamowaniach, które towarzyszą otwieraniu się na drugiego człowieka i o tym, jak porywającym doświadczeniem może być moment, gdy w końcu się na to zdecydujemy.  

Nagrody: Złoty Niedźwiedź dla najlepszego filmu, Nagroda FIPRESCI, Nagroda jury ekumenicznego, Nagroda czytelników 'Berliner Morgenpost'(67. Berlinale 2017); Najlepsza aktorka - Alexandra Borbély (Europejskie Nagrody Filmowe 2017); Złota Żaba: najlepszy operator - Máté Herbai (25. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych "Camerimage" w Bydgoszczy, 2017), Najlepszy film (MFF w Sydney, 2017); nagroda Srebrne Grono za najlepszy film (Lubuskie Lato Filmowe, 2017); Nagroda publiczności (MFF w Mumbaju, 2017)

 

 

NIEDZIELA 25.02.2018

godz. 13:00

ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI

Po projekcji spotkanie z Magdaleną Cielecką

Polska/ Szwecja, 2016; 104min.; fabuła;

scenariusz i reżyseria: Tomasz Wasilewski;
zdjęcia: Oleg Mutu;
montaż: Beata Walentowska,
obsada: Julia Kijowska, Magdalena Cielecka, Dorota Kolak, Marta Nieradkiewicz, Łukasz Simlat, Andrzej Chyra, Tomasz Tyndyk

Jest początek 1990 roku. Mimo że nastała już wolność, cały czas czuć ducha poprzedniej epoki. Cztery pozornie szczęśliwe kobiety w różnym wieku łączy nieodparte pragnienie zmiany swojego życia. Nowy świat w transformacji budzi w nich lęki, ale też wyzwala tłumione pragnienia. Agata, młoda matka uwięziona w pozbawionym namiętności małżeństwie, szuka ucieczki w niemożliwej do spełnienia miłości. Renata jest nauczycielką zafascynowaną swoją młodszą sąsiadką Marzeną - prowincjonalną królową piękności, której mąż pracuje w RFN. Siostra Marzeny, Iza, jest dyrektorką szkoły i sekretną kochanką ojca jednej z uczennic.

„Zjednoczone Stany Miłości” to film o tęsknocie za lepszym, bardziej fascynującym życiem, o strachu przed rutyną i marazmem. Film o wyborach, które podejmujemy każdego dnia oraz o konsekwencjach, jakie ze sobą niosą. To film o najskrytszych pragnieniach, które drzemią w każdym z nas. O pragnieniach, których nawet czasami się boimy. Nie dlatego, że nie mogą się zrealizować, ale właśnie dlatego, że mogą stać się naszą rzeczywistością.

Nagrody: Tomasz Wasilewski - Najlepszy scenariusz (Berlinale 2016); Tomasz Wasilewski - Najlepszy reżyser, Dorota Kolak – Najlepsza drugoplanowa rola kobieca, Łukasz Simlat - Najlepsza drugoplanowa rola męska, Monika Kaleta - Najlepsze kostiumy,  Beata Walentowska - Najlepszy montaż (Festiwal Filmowy w Gdyni 2016); Marta Nieradkiewicz – Nagroda Specjalna im. Piotra Łazarkiewicza (Orły Hollywoodzkie 2016)

 

Projekcja w ramach projektu: „Filmowy raj – tradycja, teraźniejszość i przyszłość regionu”.